kwaliteitsindicatoren

14 juni 2017, Tim van Santen.

Zorgtechnologie en kwaliteitsindicatoren: een gelukkig koppel

Technologie helpt om present te zijn, verwoordde ik onlangs in een interview. Vaak biedt zorgtechnologie de mogelijkheid om effectiever te werken. Maar welke indicatoren koppel je aan de implementatie van nieuwe zorgtechnologie? En is het zinvol om de effecten door te meten?

Technologie in de zorg is vaak veelbelovend. Valsensoren, leefcirkels en slimme detectie nemen een verpleegkundige veel werk uit handen. Dat is althans de belofte. Maar hoe implementeer je zo’n compleet nieuwe manier van werken succesvol? Er zijn voorbeelden genoeg van implementaties die onder de streep negatief resultaat laten zien, maar waar de oorzaak niet duidelijk is.

Kritische succesfactoren

Uit onderzoek blijkt dat drie factoren van doorslaggevend belang zijn voor succesvolle implementatie van zorgtechnologie. Nummer één: omschrijf de techniek die nodig is vanuit de zorgorganisatie, niet vanuit de technische mogelijkheden. Nummer twee: hoe wordt de verandering in het werkproces gemanaged? Is er voldoende begeleiding? Nummer drie: het meten van successen en verbeterpunten. Stuurinformatie kan cruciaal zijn om een verandering onder een paar ambassadeurs in de organisatie uit te breiden naar de gehele organisatie. Zorgtechnologie is een grote investering, maar moet ook wat opleveren! Wat levert het eigenlijk op?

Stel indicatoren vooraf vast

Als ons team een traject leidt, stellen we in het adviestraject SMART doelen op. Dit doen we samen met de zorgorganisatie. Dit zorgt er vanzelf voor dat de zorg centraal staat, niet de techniek. Een voorbeeld van zo’n KPI: Een halfjaar na de implementatie is 75% van de medewerkers tevreden met het gebruik van de smart app. Uiteraard spits je zo’n KPI helemaal toe op jouw situatie en maak je die nog ‘SMART-er’.

Werken met duidelijke doelen

Door je indicatoren vooraf vast te stellen, houd je het doel voor ogen. Vaak betekent dat een verbetering van de zorg en het stroomlijnen van het werkproces. Door hier samen vooraf bij stil te staan, creëer je een gezamenlijk belang voor de zorginstelling en de technologiepartner. In de praktijk blijkt dat zo’n traject veel meer kans van slagen heeft.

Kortom

Het ligt voor de hand. Covey zei het al in 1989: begin met het einddoel voor ogen. Indicatoren helpen je om vooraf het gezamenlijke einddoel (of: einddoelen) vast te stellen. Dat komt de samenwerking tussen zorg en technologie ten goede. Belangrijker: het helpt medewerkers om present te zijn. En medewerkers die present zijn leveren betere zorg. Daar wordt de cliënt of bewoner blij van.

Terug naar het overzicht

Tim van Santen
Themaspecialist Zorg en Technologie

“De automatisering en technische vooruitgang zitten wat mij betreft vooral in ondersteunende processen, zodat een zorgverlener bezig kan zijn met de mensen die hij of zij verzorgt.”

Conview Care, de zorgoplossing van Leertouwer b.v.